środa, 16 października 2013

Test Radeonów od Asusa: R9 280X DirectCU II Top & Matrix Platinum


W oczekiwaniu na główne danie w postaci flagowego modelu R9 290X AMD zaserwowało nam przystawkę z odgrzewanego kotleta jakim jest R9 280X. Nowa konstrukcja to nic innego jak stara 7970 GHz edition w przebraniu. Bohaterami testu będą dwie wersje od Asusa: DirectCU II Top oraz Matrix Platiunum. W artykule zmierzą się z GTX 770 Lightning od MSI oraz z Radeonem 7970 GHz edition Vapor-X od Sapphire. Zapraszam do lektury.

Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top


Specyfikacja Asus Radeon R9 280X Direct CU II Top:
  • Zegar rdzenia: 1070 MHz
  • Efektywny zegar pamięci: 6400 MHz, 1600 MHz (rzeczywisty)
  • Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384bit, przepustowość 281,5 GB/s
  • Układ graficzny Hawaii XT (28 Nm)
  • Zasilanie 6 + 8 pin
  • Wyjścia obrazu: 2 x DVI, HDMI 1.4a, Display port
  • Długość karty: 28.5 cm (ze śledziem), 27.3 cm w obudowie

Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top posiada ciekawy design o nie regularnych kształtach z czerwonymi wstawkami oraz może pochwalić się czarnym PCB. Jednak szkoda że w tej wersji zabrakło backplate który zazwyczaj pojawiał się w droższych konstrukcjach Asusa. Karta zajmuje w obudowie dwa sloty PCIE.



Nowa odsłona chłodzenia DirectCU wyposażona jest w 5 rurek cieplnych, z których jedna posiada średnicę 10 mm, a pozostałe cztery 8 mm. Radiator chłodzą dwa wentylatory 92 mm różniące się budową. Jeden z nich to hybrydowe połączenie standardowego wentylatora oraz turbiny od firmy CoolTech. Sekcja zasilania Digi+ VRM jest 10 fazowa (8+2). Producent zastosował kości pamięci od Hynix które słyną z dobrego potencjału OC, niestety nie mają one styku z radiatorem. Karta jest fabrycznie podkręcona względem referencyjnego modelu R9 280X o 70 MHz na rdzeniu oraz 400 MHz efektywnie na pamięciach. Parametry pracy (rpm oraz % obrotów wentylatorów, napięcie, zegar rdzenia i pamięci oraz temperatura) pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3. Warto zwrócić uwagę na napięcie rdzenia pod obciążeniem, dla modelu Top wynosi ono ok. 1.2V.



Asus Radeon R9 280X Matrix Platiunum


Specyfikacja Asus Radeon R9 280X Matrix Platiunum:
  • Zegar rdzenia: 1100 MHz
  • Efektywny zegar pamięci: 6400 MHz, 1600 MHz (rzeczywisty)
  • Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384bit, przepustowość 281,5 GB/s
  • Układ graficzny Hawaii XT (28 Nm)
  • Zasilanie 8 + 8 pin
  • Wyjścia obrazu: 2 x DVI, 4 x Display port
  • Długość karty: 29.6 cm (ze śledziem), 28,7 cm w obudowie

Asus Radeon R9 280X Matrix Platiunum to wypasiona konstrukcja przeznaczona dla overclockerów i entuzjastów. Umożliwia programową regulację napięcia za pomocą oprogramowania Asus GPU Tweak. Karta posiada autorską PCB, w tym aż 20 fazową sekcję zasilania. Z boku znajduję się podświetlane logo Matrix które zmienia kolor w zależności od obciążenia, nie zabrakło też estetycznego backplate. Po zamontowaniu w obudowie karta zajmuje trzy sloty PCIE. W pudełku znajdziemy mostek CrossFire, dodatkowy radiator na sekcję zasilania przydatny dla overclockerów którzy będą kręcić kartę na azocie, podkładkę pod mysz z logiem Diablo III, płytę ze sterownikami, przejściówki oraz naklejkę ROG.


Za chłodzenie odpowiada autorski cooler wyposażony w dwa wentylatory 100 mm, masywny radiator podzielony na dwie części oraz pięć 8 mm rurek cieplnych. Sekcja zasilania oraz moduły pamięci Hynix przykryte są dodatkowym radiatorem założonym na PCB. Parametry pracy (rpm oraz % obrotów wentylatorów, zegar rdzenia i pamięci oraz temperatura) pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3. Napięcie rdzenia pod obciążeniem wynosi według Asus GPU Tweak 1.256V. MSI Afterburner którego używam do wyświetlenia panelu OSD na screenie nie potrafił odczytać napięcia Matrixa.



Platforma testowa 


SystemWindows 7 x 64 Professional
Procesor: i7 3770K @ 4.4 GHz
Chłodzenie procesora: Prolimatech Megahalems Black
Płyta główna: Asus Sabertooth Z77
RAM: G Skill Sniper 2 x 4GB, 1866 MHz, CL 9-10-9-28 2T
Karty graficzne: Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top, Asus Radeon R9 280X Matrix Platiunum, MSI GTX 770 Lightning, Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition  
Dysk twardySamsung S830
Zasilacz: Seasonic X-760
Obudowa: NZXT Phantom 410


Procedura testowa 


Sterowniki: NVIDIA: 331.40 Beta, AMD Catalyst 13.11 Beta V1

Zegary testowe kart: 
  • Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top, zegary fabryczne: rdzeń 1070 MHz, pamięci 6400 MHz (zegar efektywny)
  • Asus Radeon R9 280X Matrix Platinum, zegary fabryczne: rdzeń 1100 MHz, pamięci 6400 MHz (zegar efektywny)
  • MSI GTX 770 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1228 MHz (Kepler boost), pamięci 7012 MHz (zegar efektywny)
  • Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition, zegary fabryczne: rdzeń 1050 MHz, pamięci 6000 MHz (zegar efektywny)
Benchmarki / gry testowe i ustawienia:
  • 3DMark11, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik końcowy jaki zwrócił benchmark.
  • Fire Strike, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik końcowy jaki zwrócił benchmark.
  • Unigine Valley, v.1.0  Basic, preset Extreme HD. Podaje średni oraz minimalny fps jaki zwrócił benchmark. 
  • Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem fragment rozgrywki kiedy Lara z uwięzioną nogą odpiera atak wilków w lesie. Ustawienia graficzne:
  • Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wychodzimy przez okno i nadjeżdża pierwszy radiowóz policyjny. Ustawienia graficzne:
  • Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" niedaleko małego jeziorka, test obejmuje krótki spacer po zalesionym terenie oraz zabicie strzałami z łuku trzech przeciwników. Ustawienia graficzne:
  • Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Łamacz mieczy", odcinek od momentu gdzie zaczyna się pierwsza wymiana ognia aż do chwili wycofania się wrogich żołnierzy, całą akcję obserwujemy z boku. Ustawienia graficzne:
  • Max Payne 3. Jako lokację testową przyjąłem strzelaninę w hotelu na samym początku gry, odcinek od pierwszego punktu kontrolnego aż do momentu kiedy dochodzimy do drzwi balkonowych, po drodze zabijamy kilku przeciwników. Aby zapewnić powtarzalność testu wybrałem w ustawieniach precyzyjne namierzanie oraz łatwy poziom trudności. Ustawienia graficzne:
  • Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki. Ustawienia graficzne:
  • Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje scenkę przejścia przez mury ogrodu renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz krótki spacer na końcu którego oddajemy dwa strzały z broni. Ustawienia graficzne (dodatkowo PhysX wyłączony):

W dzisiejszym teście wprowadziłem kilka zmian do procedury testowej aby ułatwić sobie testowanie oraz zapewnić jak najniższy poziom błędu pomiarowego. Czas trwania gameplay został skrócony do ok 30 sekund, ruchy kamery poza Crysis 3 ograniczone do kierunku prawo-lewo. Każdy test przeprowadzony jest pięciokrotnie, jako wynik przyjmuje rezultat trzeci w kolejności tzn. cztery skrajne pomiary odrzucam. Ponadto zdecydowałem się testować w bardziej optymalnych ustawieniach tzn. zrezygnowałem z opcji SSAAx2 w Metro Last Light oraz w Tomb Raider (na rzecz FXAA). W Crysis 3 test wykonuje na SMAA2TX zamiast na MSAAx2 jak do tej pory. Poprzednie ustawienia powodowały wyraźny narzut na fps, a w praktyce różnica w jakości obrazu jest zauważalna jedynie na screenach. W przypadku testów z gier do pomiarów używam frapsa. Dokładny fragment rozgrywki prezentujący lokacje testowe jest przedstawiony na filmikach w sekcji z wynikami. Na wykresach podaje rzeczywisty zegar rdzenia jaki osiągnęła karta w czasie testu odczytany z monitoringu Asus GPU Tweak oraz efektywny zegar pamięci. 


Wyniki


3DMark11



3DMark11 autorstwa studia Futuremark jest ciągle jednym z najpopularniejszych benchmarków do testowania wydajności sprzętu w grach komputerowych z wykorzystaniem technologii DirectX 11. Benchmark faworyzuje nieco karty Nvidii, Lightning 770 pokonuje w nim testowane Radeony. Jako ciekawostkę wspomnę że na najnowszych sterownikach 13.11 beta V1 Radeony dostają w nim lekkiego wzrostu Graphics Score.


Fire Strike



Fire Strike to najnowszy benchmark fińskiego studia Futuremark przeznaczony dla wydajnych komputerów stacjonarnych wyposażonych w kartę graficzną zgodną z DirectX 11. Benchmark składa się z dwóch testów graficznych, jednego testu procesora i jednego testu mieszanego obciążającego zarówno procesor, jak i kartę graficzną. W tym benchmarku nowe Radeony R9 280X od Asusa pokonały Lightninga ale różnice są niewielkie.


Unigine Valley



Valley to najnowszy benchmark od Unigine prezentujący piękne krajobrazy. W trybie Extreme HD z AAx8 wyciska siódme poty z topowych kart graficznych. 770 Lightning pokonał Matrixa o 6,82%. 


Tomb Raider




Ostatnia odsłona przygód Lary napędzana silnikiem Crystal Engine również stanowi wyzwanie dla najszybszych kart graficznych. A to za sprawą technologii TressFX odpowiedzialnej za fizykę włosów bohaterki. Rywalizacja między Lightning 770 a testowanymi Radeonami jest tu bardzo wyrównana, Matrix minimalnie pokonuje rywala.


Hitman Absolution




Hitman Rozgrzeszenie to piąta odsłona serii stworzonej przez duńskie studio IO Interactive gdzie gracz wciela się w postać płatnego zabójcy z charakterystycznym kodem kreskowym z tyłu głowy. Gra jest napędzana przez silnik Glacier 2 oferujący pełną gamę efektów DirectX 11. W wybranej lokacji testowej R9 280X Matrix minimalnie wyprzedził 770 Lightning.


Crysis 3




Crysis 3 wykorzystujący trzecią odsłonę silnika Cry Engine to prawdziwy killer kart graficznych. Testowane Radeony wypadują tu słabiej od 770 Lightning. Przewaga błyskawicy nad Matrixem w lokacji testowej wynosi 6,4%.


Battlefield 3




Gry Battlefield 3 nie trzeba nikomu przedstawiać głównie za sprawą bardzo popularnego i rozbudowanego trybu sieciowego. Napędzana silnikiem Frostbite 2.0 oferuje pełną gamę efektów DirectX 11 stawiając wysokie wymagania kartom graficznym. Tutaj rywalizacja między 770 Lightning a R9 280X jest bardzo wyrównana, w lokacji testowej lepsza okazała się 770tka ale różnice są niewielkie.


Far Cry 3




Far Cry 3 to trzecia część słynnej serii Far Cry, będąca strzelaniną z widokiem FPP z otwartym światem, wyprodukowaną przez Ubisoft Studios. Gracz wciela się w Jasona Brody’ego, który w wyniku nieszczęśliwego skoku ze spadochronem ląduje na wyspie, opanowanej przez piratów. Gra działa wyraźnie lepiej na 770tce niż na testowanych Radeonach, przewaga Lightninga nad Matrixem jest wyraźna i w lokacji testowej wynosi 11,98%.


Max Payne 3




Max Payne 3 to najnowsza odsłona kultowej gry o przygodach policjanta który stracił wszystko wyprodukowana przez Rockstar Games. Graficznie jest dość wymagającym tytułem. Podczas strzelaniny w hotelu Radeony wypadły wyraźnie lepiej od 770 Lightning, przewaga Matrixa nad konkurencyjnym Lightning 770 wyniosła 10,67%.


Metro Last Light




Metro Last Light to produkcja ukraińskiego studia 4K Games bazująca na powieści Dmitrija Głuchowskiego. Przenosi gracza w czasy post apokaliptyczne do zniszczonej wojną atomową Moskwy gdzie ocalali ludzie chronią się przed morderczymi mutantami w tunelach dawnego metra. Prawdziwym killerem wydajności w tej grze jest wygładzanie krawędzi SSAA które potrafi zabrać 50% wydajności, natomiast w jakości obrazu różnica jest praktycznie nie zauważalna dlatego zdecydowałem się ta opcję wyłączyć podczas testów. W lokacji testowej lepiej wypadł Lightning 770 który wyraźnie wyprzedził testowane Radeony.


Podkręcanie


Do podkręcania Asusa R8 280X DirectCU II Top oraz Matrixa użyłem oprogramowania Asus GPU Tweak v.2.4.6.0. Starsza wersja GPU Tweak nie działała prawidłowo z nowym Matrixem więc jeśli chcemy się pobawić w OC istotne jest ściągnięcie najnowszej wersji GPU Tweaka. W przypadku Matrixa mamy możliwość podniesienia napięcia rdzenia programowo do 1.4V, w przypadku wersji Top GPU Tweak pozwala na 1.3V i na takich ustawieniach napięć został wykonany test w Fire Strike. Wentylatory zostały ustawione na 100% obrotów oraz co istotne test został wykonany w późnych godzinach nocnych w niższej temperaturze otoczenia aby zapewnić jak najniższe temperatury na kartach i procesorze. Uzyskane zegary nie były stabilne w grach a jedynie pokazują maksymalny potencjał OC w benchmarkach.


kliknij aby otworzyć w nowej karcie



W warunkach testowych Matrix pokazał pazur i zdołał uzyskać bardzo wysoki zegar rdzenia na poziomie 1300 MHz. Oprócz napięcia kluczowym czynnikiem okazała się tu niższa temperatura otoczenia więc entuzjaści chłodzenia wodnego które będzie w stanie zapewnić podobną lub niższą temperaturę w warunkach pokojowych będą w stanie lepiej wykorzystać potencjał OC karty.


Podkręcanie - wyniki w grach


Testy OC w grach wykonałem w warunkach pokojowych na fabrycznym profilu wentylatorów przy napięciu 1.269V dla wersji Top oraz 1.288V dla Matrixa. Pozwoliło to uzyskać następujące stabilne zegary w grach: Matrix - 1210 MHz, 7000 MHz, Top: 1190 MHz, 7000 MHz. Ograniczeniem w wyższym OC okazała się temperatura, zwiększając napięcie wyraźnie rosła i powyżej 80C zaczynały pojawiać się artefakty.


Asus R9 280X DirectCU IITop:


Asus R9 280X Matrix Platinum:






Wzrost wydajności po podkręceniu względem fabrycznych zegarów w przypadku obu kart był bardzo podobny i wyniósł 8,91 -  9,74 %.




Temperatura & ocena hałasu


Do pomiaru temperatury użyłem programu HWInfo. Podaje maksymalną temperaturę w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. Istotny jest tu czas pomiaru, jeśli będzie zbyt krótki wyniki będą zaniżone, w mojej procedurze gram ok. 5-8 minut robiąc całkowitą demolkę w lokacji testowej. Należy jednak pamiętać że nie można bezpośrednio porównywać temperatur dwóch różnych układów.


W kwestii hałasu i kultury pracy na pochwałę zasługuje Asus w wersji Top, pod tym kątem wypada lepiej od Matrixa który ma 3 slotowy system chłodzenia, również w kwestii temperatury wersja Top wypadła lepiej od Matrixa.


Pobór energii


Pomiar poboru energii wykonałem za pomocą cyfrowego watomierza EM-240. Podaje maksymalny odczyt poboru energii całej platformy (bez monitora) w spoczynku (otwarta przeglądarka + film Youtube) oraz pod obciążeniem podczas rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu.



Porównanie wydajności


Jak wypada porównanie wydajności Asusa R9 280X Matrix Platiunum z MSI GTX 770 Lightning? Spójrzmy na poniższy wykres, kolor zielony oznacza przewagę Lightninga, kolor czerwony Matrixa. Za 100% w każdym teście z osobna przyjąłem kartę słabszą.


R9 280X Matrix i 770 Lightning to konkurencyjne konstrukcje dla overclockerow, obie fabrycznie podkręcone. Rywalizacja między kartami jest zacięta. Sumarycznie wydajniejszy okazuje się Lightning 770 który wygrywa w Far Cry 3, Crysis 3 i Metro Last Light. Przegrywa wyraźnie w Max Payne 3. W Battlefield 3, Tomb Raider i Hitman karty oferują zbliżoną wydajność.




Podsumowanie


Patrząc na wyniki wydajności widać że nowy Radeon R9 280X w wersji DirectCU II Top od Asusa niewiele różni się osiągami od Sapphire 7970 GHz edition Vapor-X. Nie powinno to dziwić ponieważ obie karty posiadają dokładnie ten sam układ graficzny TahitXT a drobna ok. 2% przewaga w wydajności wynika z wyższych fabrycznych zegarów rdzenia i pamięci. Należy wyraźnie zaznaczyć że zegar w zegar trzy testowane Radeony będą miały dokładnie tą samą wydajność. W starciu z konkurencyjnym GTX 770 Lightning od MSI Asusy R9 280X wypadają bardzo dobrze. Rywalizacja w grach jest wyrównana jednak sumarycznie wydajniejszy okazuje się Lightning. 
Model DirectCU II Top należy wyróżnić za wysoką kulturę pracy pod obciążeniem, natomiast testowany Matrix popisał się dobrym potencjałem OC co jednak jest zależne od sztuki. Porównując ze sobą dwie autorskie konstrukcje R9 280X od Asusa typowemu graczowi bardziej mogę polecić wersję DirectCU II Top. Zapewnia niższe temperatury pod obciążeniem przy niższym poziomie hałasu od Matrixa. Również oferuje programową regulację napięcia rdzenia, jednak ograniczoną do 1.3V. Matrix oferuje 1.4V oraz dodatkowe możliwości regulacji częstotliwości VRM, LLC, VDDC. W praktyce jednak 1.3V i tak jest wartością której nie przekroczymy na Matrixie na fabrycznym chłodzeniu powietrznym ponieważ ograniczeniem będzie temperatura, więc jeśli myślimy o zakupie Matrixa to realne korzyści w OC względem Topa możemy odnieść dopiero na chłodzeniu wodnym.
Przy okazji premiery nowej serii kart od AMD należy wspomnieć o nadchodzących technologiach. Jedną z nich jest Mantle - niskopoziomowe API dla Radeonów z architekturą GCN więc będzie działać również na serii 7xxx. Pierwszą grą która je wykorzysta jest Battlefield 4. Jednak poprawka z obsługą Mantle ma ukazać się dopiero w grudniu. Kolejną nowością jest technologia AMD True Audio która ma zapewnić lepsze wrażenia dźwiękowe (dźwięk przestrzenny). Niestety będą ją obsługiwać jedynie modele R9 290X, R9 290 oraz R9 260X. AMD chwali się również wsparciem dla DirectX 11.2 oraz obsługą wyświetlaczy 4K.
Na uwagę zasługuje cena Radeona R8 280X. Model DirectCU II Top można kupić za ok. 1300 PLN więc taniej od konkurencyjnej 770tki dzięki czemu to Radeon może pochwalić się lepszym stosunkiem ceny do wydajności i jest bardzo dobrą propozycją dla graczy którzy szukają wysokiej wydajności w dobrej cenie. Za Matrixa trzeba zapłacić ok. 1500 PLN więc również taniej od konkurencyjnego Lightning 770.







Zalety: 
  • Sugerowana cena (~1250 PLN) - niższa od konkurencyjnego GTX 770
  • Bardzo dobra wydajność w 1920x1080
  • Fabryczne podkręcenie +70MHz na rdzeniu oraz +400MHz efektywnie na pamięciach względem modelu referencyjnego
  • Ciekawy design i wysoka jakość wykonania
  • Bardzo dobra kultura pracy chłodzenia pod obciążeniem
  • Możliwość regulacji napięcia rdzenia do 1.3V (programowo)
Wady:
  • Brak wsparcia dla technologii AMD True Audio
  • Brak backplate
  • Brak chłodzenia modułów pamięci, nie mają one styku z radiatorem, są gołe na PCB






Zalety: 
  • Bardzo dobra wydajność w 1920x1080
  • Fabryczne podkręcenie +100MHz na rdzeniu oraz +400MHz efektywnie na pamięciach względem modelu referencyjnego
  • Wysoka jakość wykonania
  • Możliwość regulacji napięcia rdzenia do 1.4V (programowo), punkty pomiarów napięć, dodatki dla overclockerów
  • Bogate wyposażenie pudełka
Wady:
  • Brak wsparcia dla technologii AMD True Audio
  • Za wysoka cena w stosunku do modelu DirectCU II Top
  • Temperatura pod obciążeniem mogłaby być niższa, jest wyższa niż w przypadku wersji Top
  • Hałas pod obciążeniem większy niż w przypadku wersji Top
  • Zmieniające kolor logo Matrix (osobista preferencja)

Serdecznie dziękuje MSI oraz Asus za dostarczenie kart do testów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz