Opis kart
Specyfikacja MSI GTX 770 Lightning:
- Zegar bazowy rdzenia: 1150 MHz
- Zegar boost: 1202 MHz, Max boost 1228 MHz (sztuka testowa)
- Efektywny zegar pamięci: 7012 MHz, 1753 MHz (rzeczywisty)
- Ilość pamięci 2 GB GDDR5 na szynie 256 bit
- Układ graficzny GK104 (28 Nm)
- Zasilanie 8 + 8 pin
- Długość karty: 29.2 cm (ze śledziem), 28 cm w obudowie
Specyfikacja MSI GTX 680 Lightning:
- Zegar bazowy rdzenia: 1110 MHz
- Zegar boost: 1176 MHz, Max boost 1202 MHz (sztuka testowa)
- Efektywny zegar pamięci: 6008 MHz, 1502 MHz (rzeczywisty)
- Ilość pamięci 2 GB GDDR5 na szynie 256 bit
- Układ graficzny GK104 (28 Nm)
- Zasilanie 8 + 8 pin
- Długość karty: 29.2 cm (ze śledziem), 28 cm w obudowie
Obie błyskawice to w rzeczywistości ta sama konstrukcja różniąca się tylko Biosem. Nowy Bios na Lightning 770 wprowadza technologię Gpu Boost 2.0 która pozwala na regulację progu temperatury oraz mocy przy którym występuje throttling. Ponadto 770tka posiada wyższe fabrycznie taktowanie pamięci dzięki czemu przepustowość pamięci wzrosła o 17 %. Karta jest prawdziwym kolosem wśród 770tek. MSI zastosowało autorską płytkę drukowaną (PCB), znacznie szerszą od referencyjnej z uwagi na rozbudowaną sekcję zasilania która jest 11-fazowa. Producent chwali się zastosowaniem wysokiej jakości komponentów: kondensatorów Hi-c CAP, tranzystorów Cooper MOS oraz dławików Golden SSC. Na rewersie płytki PCB umieszczony został dodatkowy układ (GPU reactor) który ma za zadanie poprawić jakość napięć zasilających. Za chłodzenie karty odpowiada autorska konstrukcja Twin Frozr IV która składa się z dwóch wentylatorów o średnicy 95 mm, pięciu rurek cieplnych oraz sporych rozmiarów radiatora. Sekcja zasilania oraz kości pamięci chłodzone są przez dodatkowy radiator wykonany z aluminium założony na PCB. Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Za regulację napięcia odpowiada układ CHL8318. Parametry pracy kart pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3.
MSI GTX 770 Lightning:
MSI GTX 680 Lightning:
Platforma testowa
System: Windows 7 x 64 Professional
Procesor: i7 3770K @ 4.4 GHz
Chłodzenie procesora: Prolimatech Megahalems Black
Płyta główna: Asus Sabertooth Z77
RAM: G Skill Sniper 2 x 4GB, 1866 MHz, CL 9-10-9-28 2T
Karty graficzne: MSI GTX 770 Lightning, MSI GTX 680 Lightning
Dysk twardy: Samsung S830
Zasilacz: Seasonic X-760
Obudowa: NZXT Phantom 410
Procedura testowa
Sterowniki: NVIDIA: 320.49 WHQL
Zegary testowe kart:
- MSI GTX 770 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1228 MHz (Kepler boost), pamięci 7012 MHz
- MSI GTX 680 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1202 MHz (Kepler boost), pamięci 6008 MHz
- 3DMark11, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Fire Strike, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Unigine Valley, v.1.0 Basic, preset Extreme HD. Podaje średni oraz minimalny fps jaki zwrócił benchmark.
- Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem odcinek kiedy po wyjściu z jaskini zbliżamy się do rozbitego samolotu a następnie przechodzimy po nim na drugą stronę przełęczy. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wchodzimy po drabinie na dach hotelu. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" gdzie po zniszczeniu wieżyczki zbliżamy się do małego jeziorka i pokonujemy trzech przeciwników strzałami z łuku, teren pokrywa gęsta trawa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Gilotyna", odcinek od początku misji aż do momentu kiedy przechodzimy na drugą stronę muru i zaczyna się wymiana ognia. Ustawienia graficzne:
- Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki a następnie przejazd Jeepem przez zalesiony teren. Ustawienia graficzne:
- Sleeping Dogs. Jako lokację testową wybrałem misję "Pod przykrywką", gdzie wymuszamy haracz od sprzedawców. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Max Payne 3. Test obejmuje 2 minutową scenkę renderowaną przez silnik gry w czasie rzeczywistym na początku misji w Sao Paulo. Podobnych scenek w grze jest całe mnóstwo i nie można ich pominąć. Celowo nie wybrałem typowej strzelaniny jako lokację testową ponieważ w trakcie takiej rozgrywki przy zabijaniu wrogów w losowych momentach pojawiają się wstawki filmowe które powodują wahania fps przez co test nie jest powtarzalny. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje krótką scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po bagnach, po drodze zabijamy jednego potwora. Ustawienia graficzne (dodatkowo PhysX wyłączony):
kliknij aby powiększyć
W przypadku testów z gier podaje średni oraz minimalny fps na podstawie pomiaru z frapsa, wyniki są uśrednione na podstawie trzech pomiarów. Dokładny fragment rozgrywki prezentujący lokacje testowe jest przedstawiony na filmikach w sekcji z wynikami. Na wykresach podaje rzeczywisty zegar rdzenia (Kepler boost) jaki osiągnęła karta w czasie testu odczytany z monitoringu MSI Afternurner oraz efektywny zegar pamięci.
Wyniki
3DMark11
3DMark11 autorstwa studia Futuremark jest ciągle jednym z najpopularniejszych benchmarków do testowania wydajności sprzętu w grach komputerowych z wykorzystaniem technologii DirectX 11. 770tka pokonuje w tym teście 680tkę o jedynie 2,96 %. .
Fire Strike
Fire Strike to najnowszy benchmark fińskiego studia Futuremark przeznaczony dla wydajnych komputerów stacjonarnych wyposażonych w kartę graficzną zgodną z DirectX 11. Benchmark składa się z dwóch testów graficznych, jednego testu procesora i jednego testu mieszanego obciążającego zarówno procesor, jak i kartę graficzną. Rożnica w wyniku graficznym między testowanymi błyskawicami wynosi 4.5 %.
Najnowszy benchmark od Unigine prezentujący piękne krajobrazy w trybie Extreme HD potrafi wycisnąć siódme poty z topowych kart graficznych. GTX 770 Lightning na fabrycznych zegarach wyprzedza tu swojego poprzednika o 9.65 %.
Tomb Raider
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Ostatnia odsłona przygód Lary napędzana silnikiem Crystal Engine również stanowi wyzwanie dla najszybszych kart graficznych. A to za sprawą technologii TressFX odpowiedzialnej za fizykę włosów bohaterki. GTX 770 Lightning okazał się szybszy w teście od poprzednika o 6,01 %.
Hitman Absolution
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Hitman Rozgrzeszenie to piąta odsłona serii stworzonej przez duńskie studio IO Interactive gdzie gracz wciela się w postać płatnego zabójcy z charakterystycznym kodem kreskowym z tyłu głowy. Gra jest napędzana przez silnik Glacier 2 oferujący pełną gamę efektów DirectX 11. Wydajność w grze w dużym stopniu zależy od podsystemu pamięci. W wybranej lokacji testowej 770tka wygrywa z 680tką o 8,89%.
Crysis 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Crysis 3 wykorzystujący trzecią odsłonę silnika Cry Engine to prawdziwy killer kart graficznych. Z najwyższymi ustawieniami radzą sobie tylko karty z półki premium. A jak poradziły sobie błyskawice w testowej lokacji na mapie "Witamy w dżungli"? Oceńcie sami. Różnica w wydajności między kartami po wyjęciu z pudełka wynosi w tym teście 8,18 %.
Battlefield 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Gry Battlefield 3 nie trzeba nikomu przedstawiać głównie za sprawą bardzo popularnego i rozbudowanego trybu sieciowego. Napędzana silnikiem Frosbite 2.0 oferuje pełną gamę efektów DirectX 11 stawiając wysokie wymagania kartom graficznym. Różnica w wydajności między testowanymi kartami wynosi 7,08 %. Jednak nie jest ona odczuwalna, obie karty zapewniają bardzo dobrą płynność i wysoki poziom min. fps.
Far Cry 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Far Cry 3 to trzecia część słynnej serii Far Cry, będąca strzelaniną z widokiem FPP z otwartym światem, wyprodukowaną przez Ubisoft Studios. Gracz wciela się w Jasona Brody’ego, który w wyniku nieszczęśliwego skoku ze spadochronem ląduje na wyspie, opanowanej przez psychopatycznych piratów. GTX 770 Lightning wygrywa z 680tką o 7,27%.
Sleeping Dogs
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Sleeping Dogs jako funkcjonariusz policji pracujący pod przykrywką trafiamy do Hongkongu, gdzie naszym zadaniem jest rozpracowanie jednej z organizacji mafijnych należącej do Triad. Różnica w wydajności między testowanymi 'błyskawicami' wynosi 6,55%.
Max Payne 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Max Payne 3 to kontynuacja kultowej strzelanki która powraca po 9 latach za sprawą Rockstar-a. Graficznie gra należy do wymagających. GTX 770 Lightning wyprzedził w teście 680tkę o 6,87%.
Metro Last Light
Metro Last Light to produkcja ukraińskiego studia 4K Games bazująca na powieści Dmitrija Głuchowskiego. Przenosi gracza w czasy post apokaliptyczne do zniszczonej wojną atomową Moskwy gdzie ocalali ludzie chronią się przed morderczymi mutantami w tunelach dawnego metra. Gra stawia bardzo wysokie wymagania kartom graficznym głównie za sprawą dynamicznego oświetlenia, licznych refleksów świetlnych, cieni oraz wykorzystanej tesselacji. GTX 770 Lightning zapewnia w miejscu testowym wydajność wyższą o 7,89 % od 680tki.
Temperatura & ocena hałasu
Do pomiaru temperatury posłużył program HWInfo. Podaje maksymalną temperaturę w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. Należy jednak pamiętać że nie można bezpośrednio porównywać temperatur dwóch różnych układów.
W kwestii temperatur oba Lightning-i wypadają tak samo w spoczynku, pod obciążeniem nieco wyższą temperaturę zanotowałem na 770tce. Jest to efektem podniesionych zegarów. W kwestii hałasu w moim odczuciu obie 'błyskawice' są stosunkowo ciche pod obciążeniem na fabrycznych zegarach. Szum pracy wentylatorów na karcie jest słyszalny ale nie zagłusza reszty wentylatorów w obudowie.
Pobór energii
Pomiar poboru energii wykonałem za pomocą cyfrowego watomierza EM-240. Podaje maksymalny odczyt poboru energii całej platformy (bez monitora) w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. Mimo wyższych zegarów 770tka nie pobierała zauważalnie więcej energii od 680tki. Wynika to z faktu wyższego napięcia w trybie boost jakie jest ustawione fabrycznie przez Bios na 680 Lightning.
Licencja na podkręcanie
Do podkręcania karty GTX 770 Lightning użyłem oprogramowania MSI Afterburner w wersji 3.0.0 beta 11 Lightning SE edition którą można pobrać ze strony Guru3D. Jeśli chcemy mieć możliwość pełnej regulacji napięcia wówczas ważne jest aby użyć właśnie wersję Lightning SE. Korzystając ze standardowej wersji będziemy ograniczeni przez program do +12 na suwaku napięcia, wersja Lightning SE umożliwia zmianę suwaka napięcia do wartości +100. Jeśli chcemy podnieść napięcie powyżej tej wartości to można to zrobić używając dodatkowego programu Rbby280_MoreVoltz (do ściągnięcia z portalu overclock.net). Należy jednak pamiętać że nieudolna manipulacja napięciami może doprowadzić do uszkodzenia karty za które nie ponoszę odpowiedzialności. Na poniższym wykresie przedstawiam maksymalne wyniki jakie udało mi się uzyskać w benchmarku Fire Strike po podkręceniu kart:
* karta GTX 680 Lightning była testowana na starszych sterownikach 313.96, Afterburner 2.2.3
Zrzuty ekranu z wynikami:
Zrzuty ekranu z wynikami:
kliknij aby otworzyć w nowej karcie
Warto zauważyć że na karcie 680 Lightning nie wystąpił throttling, w przeciwieństwie do 770tki na której zegar rdzenia w czasie testu zmieniał się zakresie 1385 - 1424 MHz. Wynika to z różnicy limitu mocy jaki możemy ustawić za pomocą oprogramowania Afterburner. Na Biosie LN2 .A3 680tki można zwiększyć tą wartość do +300 podczas gdy Bios 770tki oferuje maksymalnie tylko +109. Poniżej przedstawiam porównanie obu Biosów w programie Kepler Bios Tweaker:
Podkręcanie - wyniki w grach
Testy w grach na 770tce wykonałem przy ustawieniu suwaka napięcia na wartość +80. Pozwoliło to uzyskać stabilny zegar rdzenia (boost) na poziomie 1346 MHz. Poniżej przedstawiam zrzut ekranu z Crysis 3 oraz wyniki uzyskane po podkręceniu w grach: Crysis 3, Metro Last Light i Tomb Raider.
Wzrost wydajności po podkręceniu 770tki względem fabrycznych zegarów (1228 MHz, 7012 MHz) wynosi 9,45% w Crysis 3, 7,56% w Metro Last Light oraz 9,07% w Tomb Raider. W przypadku sztuki testowej GTX 680 Lightning do uzyskania tego samego zegara rdzenia (1346 MHz) wystarczyło mniejsze napięcie (suwak w pozycji +63). Należy jednak zaznaczyć że ze wzrostem napięcia i zegarów wyraźnie wzrasta hałas oraz temperatura karty. Ponadto Nvidia nie zaleca podnoszenia napięcia na rdzeniu powyżej wartości 1.212 V dlatego zalecam korzystanie z profilu OC ze zwiększonym napięciem jedynie w bardziej wymagających grach.
Podsumowanie
Na poniższym wykresie przedstawiam porównanie wydajności pomiędzy dwoma 'błyskawicami" 770 i 680:
770tka z uwagi na wyższe fabryczne zegary wygrywa z 680tką w każdym teście. W grach różnica między tymi kartami wynosi 6-9 % co jest głównie zasługą wyższego taktowania pamięci. Należy jednak zaznaczyć że zegar w zegar karty mają tą samą wydajność. W kwestii temperatur obie konstrukcje wypadają podobnie. W kwestii potencjału OC lepiej wypadła 680tka. Potrzebowała nieco niższego napięcia aby uzyskać ten sam stabilny zegar rdzenia w grach a w benchmarku Fire Strike uzyskała po podkręceniu wyższy zegar rdzenia przy niższym ustawieniu suwaka napięcia. Należy jednak zaznaczyć że potencjał OC jest loterią krzemu a nie regułą. Mimo to obie sztuki przekroczyły w benchmarku Fire Strike barierę 1400 MHz na powietrzu co jest bardzo dobrym wynikiem. Ważną różnicą w kontekście ekstremalnego podkręcania między tymi kartami jest ulepszony Bios LN2 w wersji .A3 dostępny dla 680tki. Bios ten oferuje znacznie większy maksymalny limit mocy niż Bios LN2 dla 770tki dzięki czemu przy wysokim napięciu rdzeń nie wpada w throttling. Lightning 770 jest kartą przeznaczoną dla entuzjastów sprzętu i overclockerów. Zwolennicy chłodzenia wodnego będą w stanie wycisnąć z niej jeszcze więcej o czym świadczą wyniki na platformie HWBot gdzie dobre sztuki na wodzie przekraczają barierę 1500 MHz na rdzeniu. Karta jak najbardziej spełniła moje oczekiwania i z czystym sumieniem mogę ją polecić. Jedynym jej minusem jest moim zdaniem cena. Za 'błyskawicę' trzeba zapłacić 100-200 PLN drożej od konkurencyjnych niereferencyjnych konstrukcji Palita, Asusa, Gigabyte lub EVGA. W zamian otrzymujemy pełną regulację napięcia ale dla przeciętnego gracza jest to tylko dodatek którego i tak nie wykorzysta.
|
Zalety:
Wady:
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz