Zotac GTX 780
Specyfikacja Zotac GTX 780:
- Zegar rdzenia: 863 MHz
- Zegar boost: 900 MHz, Max boost 967 MHz
- Zegar pamięci: 6008 MHz
- Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384 bit
- Układ graficzny GK110 (28 Nm), 12 bloków SMX
- Zasilanie 6 + 8 pin
- Długość karty: 27 cm
W pudełku znajdziemy adapter DVI, dwie przejściówki zasilające 6 i 8 pin oraz płytę DVD ze sterownikami i instrukcję obsługi. Ponadto otrzymujemy gry Splinter Cell Double Agent, Splinter Cell Conviction oraz Splinter Cell Blacklist (do ściągnięcia po premierze). Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI.
Warto wspomnieć że Zotac udziela na swoją kartę 5 lat gwarancji.
Platforma testowa
System: Windows 7 x 64 Professional
Procesor: i7 3770K @ 4.4 GHz
Chłodzenie procesora: Prolimatech Megahalems Black
Płyta główna: Asus Sabertooth Z77
RAM: G Skill Sniper 2 x 4GB, 1866 MHz, CL 9-10-9-28 2T
Karty graficzna: Zotac GTX 780, MSI GTX 680 Lightning
Dysk twardy: Samsung S830
Zasilacz: Seasonic X-760
Obudowa: NZXT Phantom 410
Procedura testowa
Sterowniki: NVIDIA: 320.18
Zegary testowe kart:
- Zotac GTX 780: zegary fabryczne: rdzeń 967 MHz (Kepler boost), pamięci 6008 MHz, zegary po podkręceniu: 1150 MHz (Kepler boost), 6308 MHz
- MSI GTX 680 Lightning: zegary fabryczne: rdzeń 1202 MHz (Kepler boost) pamięci 6008 MHz, zegary po podkręceniu: 1333 MHz (Kepler boost), 7008 MHz
Benchmarki / gry testowe i ustawienia:
- 3DMark11, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Fire Strike, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem odcinek kiedy po wyjściu z jaskini zbliżamy się do rozbitego samolotu a następnie przechodzimy po nim na drugą stronę przełęczy. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wchodzimy po drabinie na dach hotelu. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Crysis 2. Gra została zmodyfikowana, wgrany został mod MaLDoHD v4.0 który zdecydowanie poprawia jakość tekstur. Test obejmuje scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po Madison Square. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" gdzie po zniszczeniu wieżyczki zbliżamy się do małego jeziorka i pokonujemy trzech przeciwników strzałami z łuku, teren pokrywa gęsta trawa. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Max Payne 3. Test obejmuje 2 minutową scenkę renderowaną przez silnik gry w czasie rzeczywistym na początku misji w Sao Paulo. Podobnych scenek w grze jest całe mnóstwo i nie można ich pominąć. Celowo nie wybrałem typowej strzelaniny jako lokację testową ponieważ w trakcie takiej rozgrywki przy zabijaniu wrogów w losowych momentach pojawiają się wstawki filmowe które powodują wahania fps przez co test nie jest powtarzalny. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Gilotyna", odcinek od początku misji aż do momentu kiedy przechodzimy na drugą stronę muru i zaczyna się wymiana ognia. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
- Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki a następnie przejazd Jeepem przez zalesiony teren. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
- Sleeping Dogs. Jako lokację testową wybrałem misję "Pod przykrywką", gdzie wymuszamy haracz od sprzedawców. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Metro 2033. Jako lokację testową przyjąłem misję Prolog, odcinek kiedy wychodzimy na powierzchnię i zakładamy maskę, następnie pokonujemy 3 potwory i dochodzimy do wieży. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
- Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje krótką scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po bagnach, po drodze zabijamy jednego potwora. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Podaje średni fps, minimalny fps oraz wykres fps w czasie na podstawie pomiaru z frapsa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
Jeśli chodzi o dobór lokacji testowych to starałem się wybrać lokacje wymagające dla karty graficznej gdzie mamy jak najwięcej różnych efektów graficznych ale również powtarzalne aby utrzymać jak najmniejszy poziom błędu pomiarowego. W każdym teście starałem się przechodzić rozgrywkę w jak najbardziej zbliżony sposób do tego zaprezentowanego na filmikach. Celowo nie wybrałem lokacji gdzie dzieje się dużo akcji, atakuje nas jednocześnie wielu wrogów i mamy dużo strzelania. Takie lokacje często są bardziej wymagające ale test nie jest powtarzalny i trudniej jest utrzymać błąd pomiarowy na stałym poziomie przez co wyniki i zależności między kartami nie zawsze mogą wychodzić rzetelne.
Wyniki
3DMark11
W teście syntetycznym 3DMark11 różnica w wyniku "Graphics score" pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi "tylko" 13%. Po podkręceniu rdzenia do 1333MHz oraz pamięci do 7008MHz, Lightning 680 nie zdołał dogonić "stockowego" GTX 780.
Fire Strike
W teście syntetycznym Fire Strike różnica w wyniku "Graphics score" pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi już 17,3%. Również w tym teście po podkręceniu Lightning 680 nie zdołał dogonić "stockowego" GTX 780.
Tomb Raider
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Tomb Raiderze różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 18%. Jednak na obu kartach odczuwalne są spadki fps spowodowane przez włosy Lary oraz włączony antyaliasing 2xSSAA.
Hitman Absolution
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Hitmanie różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi aż 26%. Gra "siedzi" na podsystemie pamięci, zwiększona przepustowosć pamięci o 57% na GTX 780 daje o sobie wyraźnie znać. "Stockowy" GTX 780 zapewnia tu wyższy minimalny fps niż średni fps na GTX 680 Lightning po wyjęciu z pudełka.
Crysis 2
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Crysis 2 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 18,7%. Jednak obie karty zapewniają świetną płynność i różnica nie jest odczuwalna. Gra po wgraniu moda MaLDoHD v4.0 poprawiającego jakość tekstur wygląda znakomicie, w testowanych ustawieniach wykorzystywała 2 GB pamięci.
Crysis 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Crysis 3 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 21,6%. Jednak na obu kartach odczuwalne są spadki fps przy włączonym antyaliasingu 2xMSAA.
Max Payne 3
W Max Payne 3 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 19,1%.
Battlefield 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Battlefield 3 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 21,7%. Jednak obie karty zapewniają świetną płynność i różnica nie jest odczuwalna.
Far Cry 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Far Cry 3 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z
pudełka wynosi 20,5%.
Sleeping Dogs
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Sleeping Dogs różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 20,2%. W testowanych ustawieniach różnica między kartami w komforcie rozgrywki była odczuwalna.
Metro 2033
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Metro 2033 różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 24,7%. Jednak na obu kartach w testowanych ustawieniach spadki fps były odczuwalne.
Metro Last Light
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Metro Last Light różnica pomiędzy GTX 680 Lightning a GTX 780 po wyjęciu z pudełka wynosi 17,4%. Jednak na obu kartach przy włączonym antyaliasingi SSAAx2 spadki fps były odczuwalne, do płynnej rozgrywki konieczne jest wyłączenie AA.
Temperatura
Do pomiaru temperatury posłużył program HWInfo. Podaje maksymalną temperaturę w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 20 minutowej rozgrywki w Metro Last Light zarówno na fabrycznych zegarach jak i po OC. Należy jednak pamiętać że nie można bezpośrednio porównywać temperatur dwóch różnych układów. Nvidia podaje że maksymalna temperatura rdzenia GTX 780 wynosi 95C więc temperatura po OC wynosząca 85C jest nadal bezpieczna.
Pobór energii
Pomiar poboru energii wykonałem za pomocą cyfrowego watomierza EM-240. Podaje maksymalny odczyt poboru energii całej platformy (bez monitora) w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 20 minutowej rozgrywki w Metro Last Light zarówno na fabrycznych zegarach jak i po OC.
Podkręcanie
Do podkręcania kart użyłem programu MSI Afterburner v2.2.3 oraz EVGA PrecisionX v4.2. W przypadku karty Lightning 680 podniosłem napięcie do wartości ~1.3V (suwak napięcia w pozycji +50). W przypadku Zotac-a 780 podniosłem napięcie do wartości 1.187V (suwak napięcia +37mV) oraz zwiększyłem limit temperatury do wartości 95C i limit "Power Target" do wartości 106%. Testy po podkręceniu zostały wykonane na fabrycznym ustawieniu wentylatorów(a) na karcie a uzyskane zegary były stabilne we wszystkich testowanych grach oraz podczas długiej rozgrywki w Metro Last Light. Należy jednak pamiętać że możliwości OC zależą od sztuki i nie każda sztuka będzie wstanie uzyskać stabilne zegary po podkręceniu zbliżone do tych zaprezentowanych w artykule. Na poniższym wykresie prezentuje wzrost wydajności na karcie Zotac GTX 780 po podkręceniu zegarów do wartości 1150 MHz (rdzeń), 6308 MHz (pamięci) :
Podkręcanie+
Jako zapalony overclocker w tej sekcji przedstawię maksymalne wyniki jakie udało mi się uzyskać w benchmarkach 3DMark11 oraz Fire Strike na testowanych kartach. Testy zostały wykonane przy ustawieniu wentylatorów(a) na karcie na maksimum a uzyskane zegary nie były stabilne w grach. W przypadku karty Lightning 680 użyłem Biosu LN2 w wersji .A3, sterowników 313.96 oraz podniosłem napięcie rdzenia do wartości ~1.4V (suwak w pozycji +143) za pomocą programu Afterburner v2.2.3 przy użyciu "ArtMoney" hack-a. W przypadku Zotaca 780 użyłem sterowników 320.18 oraz wgrałem zmodyfikowany Bios który umożliwia podniesienie napięcia rdzenia do wartości 1.21V, wyłącza GPU Boost 2.0 oraz zwiększa "Power Target" do 115%.
Zrzuty ekranu z wynikami:
kliknij aby otworzyć w nowej karcie
Podsumowanie
Czas na podsumowanie. Jaki skok wydajności oferuje GTX 780 względem GTX 680? Spójrzmy na poniższy wykres który prezentuje porównanie wydajności między tymi kartami na fabrycznych zegarach:
Decydując się na zakup Zotac-a GTX 780 dostajemy kartę która po wyjęciu z pudełka jest wydajniejsza w grach o 17,4 - 26 % od fabrycznie podkręconej MSI GTX 680 Lightning. Gdyby porównać wydajność GTX 780 do referencyjnej konstrukcji GTX 680 to różnica byłaby o dodatkowe kilka % wyższa. Największe różnice odczujemy w grach gdzie wydajność w dużym stopniu jest zależna od podsystemu pamięci np. Hitman Absolution lub Metro 2033. Dodatkowo karta bardzo dobrze się podkręca i uzyskanie 10-17% wzrostu wydajności nie powinno być problemem dla entuzjastów. Z uwagi na większą ilość pamięci (3 GB) GTX 780 jest również znakomitą opcją dla graczy posiadających monitor w wyższej rozdzielczości - 2560x1440. Karta w moim odczuciu na fabrycznych zegarach jest cicha pod obciążeniem , po podkręceniu turbina osiąga 60% jednak hałas jest na akceptowalnym poziomie. Cena GTX 780 wynosi w chwili publikacji tego artykułu od 2500 PN w górę. GTX 680 można kupić od 1750 PLN co daje różnicę w cenie nieco ponad 40%. Nie przekłada się to na różnicę w wydajności jednak w najwyższym segmencie jest to standardem. Czy karta jest warta swojej ceny. Na to pytanie każdy potencjalny kupujący musi sobie odpowiedzieć indywidualnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz