|
MSI dość długo zwlekało z wprowadzeniem na rynek swojej nowej błyskawicy podgrzewając atmosferę przed premierą. Konkurencyjni producenci zdążyli wcześniej wydać swoje autorskie konstrukcje. Czy dłuższy czas oczekiwania producent wynagrodził nam w postaci lepszego i bardziej dopracowanego produktu? Czy karta posiada odblokowaną regulację napięcia i jaki oferuje potencjał OC? Jak wypadnie w porównaniu do najwydajniejszej jedno-procesorowej konstrukcji od AMD - 7970 GHz edition oraz w porównaniu do swojego poprzednika 680 Lightning? Zapraszam do lektury.
|
MSI GTX 780 Lightning
Specyfikacja MSI GTX 780 Lightning:
- Zegar bazowy rdzenia: 980 MHz
- Zegar boost: 1033 MHz
- Kepler (Max) boost: 1124 MHz (sztuka testowa)
- Efektywny zegar pamięci: 6008 MHz, 1502 MHz (rzeczywisty)
- Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384 bit
- Układ graficzny GK110 (28 Nm)
- Zasilanie 8 + 8 pin
- Wyjścia obrazu: 2 x DVI, HDMI 1.4a, Display port
- Długość karty: 30.2 cm (ze śledziem), 29 cm w obudowie
Z wyglądu nowy Lightning nie przypomina swojego poprzednika (680tki). Kartę wyposażono w zupełnie nową wersję chłodzenia z masywniejszym radiatorem oraz trzema wentylatorami - dwa skrajne z czarnymi łopatkami posiadają średnicę 90 mm oraz środkowy z żółtymi łopatkami o średnicy 80 mm. Za odprowadzanie ciepła odpowiada 7 ciepłowodów o średnicy 8 mm. Bezpośrednio na PCB karty założono dodatkowy radiator który ma za zadanie chłodzić sekcję zasilania oraz moduły pamięci. W pudełku znajdziemy również dodatkową wersję radiatora wyłącznie na sekcję zasilającą, jest ona przeznaczona dla overclockerów którzy będą chłodzić rdzeń azotem. W przypadku modułów pamięci zastosowano niestety kości Elpida które posiadają znacznie słabszy potencjał podkręcania niż kości Hynixa czy Samsunga. Nie zabrakło także układu GPU Reactor który ma za zadanie stabilizację napięcia rdzenia oraz redukcję szumów. Na 780tce jest on czarny w przeciwieństwie do niebieskiego na 680tce dzieki czemu podświetlenie jest subtelniejsze. Niestety MSI wyposażyło kartę w podświetlane logo Lightning które znajduje się z boku karty. W zależności od obciążenia świeci ono na zielono, niebiesko lub czerwono co gryzie się z niebieskim podświetleniem GPU reactor-a oraz sekcji zasilania. Na szczęście podświetlenie można w prosty sposób wyłączyć nie zdejmując chłodzenia. Złącze zasilające logo umieszczono na tylnej części PCB (przy krawędzi) i wystarczy odpiąć z niego zasilanie. Sekcja zasilania jest aż 19 fazowa z czego 16 faz przypada na GPU, 3 fazy na pamięci. Producent chwali się zastosowaniem komponentów Military Class 4. Karta zajmuje 3 sloty PCI-Express. Parametry pracy karty pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3. Należy zwrócić uwagę na błędnie odczytywane napięcie przez monitoring Afterburner. Rzeczywiste napięcie rdzenia w stanie boost zmierzone miernikiem wynosi 1.170V.
MSI GTX 680 Lightning
Specyfikacja MSI GTX 680 Lightning:
- Zegar bazowy rdzenia: 1110 MHz
- Zegar boost: 1176 MHz
- Kepler (Max) boost 1202 MHz (sztuka testowa)
- Efektywny zegar pamięci: 6008 MHz, 1502 MHz (rzeczywisty)
- Ilość pamięci 2 GB GDDR5 na szynie 256 bit
- Układ graficzny GK104 (28 Nm)
- Zasilanie 8 + 8 pin
- Długość karty: 29.2 cm (ze śledziem), 28 cm w obudowie
GTX 680 Lightning jest prawdziwym kolosem wśród 680tek. MSI zastosowało autorską płytkę drukowaną (PCB), znacznie szerszą od referencyjnej z uwagi na rozbudowaną sekcję zasilania która jest 11-fazowa. Producent chwali się zastosowaniem wysokiej jakości komponentów: kondensatorów Hi-c CAP, tranzystorów Cooper MOS oraz dławików Golden SSC. Na rewersie płytki PCB umieszczony został dodatkowy układ (GPU reactor) który ma za zadanie poprawić jakość napięć zasilających. Za chłodzenie karty odpowiada autorska konstrukcja Twin Frozr IV która składa się z dwóch wentylatorów o średnicy 95 mm, pięciu rurek cieplnych oraz sporych rozmiarów radiatora. Sekcja zasilania oraz kości pamięci chłodzone są przez dodatkowy radiator wykonany z aluminium założony na PCB. Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Za regulację napięcia odpowiada układ CHL8318. Parametry pracy kart pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3.
Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition
Specyfikacja Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition:
- Zegar rdzenia: 1050MHz
- Zegar pamięci: 6000 MHz
- Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384 bit
- Układ graficzny Tahiti XT (28 Nm)
- Zasilanie 6 + 8 pin
- Długość karty: 28.8 cm (ze śledziem), 27.6 cm w obudowie
Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Chłodzeniem karty zajmuje się autorska konstrukcja Vapor-X składająca się z komory parowej, radiatora, czterech rurek cieplnych oraz dwóch wentylatorów o średnicy 90 mm. Producent ustawił dość agresywny profil wentylatorów który zapewnia niższe temperatury jednak kosztem hałasu. Karta pod obciążeniem jest zdecydowanie głośniejsza od konkurencyjnej 770tki od Gigabyte lub Zotac-a. Pamięci przykryte są termo padami i mają styk z radiatorem. 8-fazowa sekcja zasilania przykryta jest dodatkowym radiatorem. Płytka drukowana została wykonana w kolorze niebieskim. Z boku radiatora umieszczone jest podświetlane na biało logo Sapphire. Parametry pracy karty pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3.
Platforma testowa
System: Windows 7 x 64 Professional
Procesor: i7 3770K @ 4.4 GHz
Chłodzenie procesora: Prolimatech Megahalems Black
Płyta główna: Asus Sabertooth Z77
RAM: G Skill Sniper 2 x 4GB, 1866 MHz, CL 9-10-9-28 2T
Karty graficzne: MSI GTX 780 Lightning, MSI GTX 680 Lightning, Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition
Dysk twardy: Samsung S830
Zasilacz: Seasonic X-760
Obudowa: NZXT Phantom 410
Do podkręcania karty GTX 780 Lightning użyłem oprogramowania MSI Afterburner w wersji 3.0.0 beta 14 Lightning SE edition którą można pobrać ze strony Guru3D. Jeśli chcemy mieć możliwość pełnej regulacji napięcia wówczas ważne jest aby użyć właśnie wersję Lightning SE. Korzystając ze standardowej wersji będziemy ograniczeni przez program do +37 na suwaku napięcia, natomiast wersja Lightning SE umożliwia zmianę suwaka napięcia do wartości +100 co odpowiada napięciu w trybie boost 1.270 V. Napięcie można podnieść powyżej tej wartości używając dodatkowego programu Rbby280_MoreVoltz (do ściągnięcia z portalu overclock.net). Należy jednak pamiętać że nieudolna manipulacja napięciami może doprowadzić do uszkodzenia karty za które nie ponoszę odpowiedzialności. Do testów OC w Fire Strike oraz 3DMark11 wgrałem zmodyfikowany Bios LN2 ze zwiększonym limitem mocy (Power Limit +130) oraz wyłączonym boostem 2.0. Fabryczny Bios LN2 posiada dość ograniczony limit mocy, jedynie +109 co przy znacznym zwiększeniu napięcia skutkuje throttlingiem. Na poniższych wykresach przedstawiam maksymalne wyniki jakie udało mi się uzyskać po podkręceniu karty. Testy zostały wykonane przy ustawieniu wentylatorów na 100% oraz podniesieniu napięcia rdzenia do ~1.38 V. Uzyskany zegar nie był stabilny w grach a jedynie pokazuje maksymalny potencjał OC karty na powietrzu w benchmarkach.
Jaki wzrost wydajności oferuje 780 Lightning względem Radeona 7970 Ghz edition oraz Lighting 680? Spójrzmy na wykres, kolor czerwony oznacza przewagę wydajności nad Radeonem 7970 GHz ed. natomiast kolor zielony oznacza przewagę wydajności nad GTX 680 Lightning. Ważna uwaga odnośnie wykresu, za 100% przyjąłem kolejno Radeona 7970 GHz ed. oraz GTX 680 dlatego nie można na podstawie tego wykresu bezpośrednio porównywać Radeona 7970 GHz ed. z GTX 680.
Decydując się na zakup najnowszej błyskawicy od MSI możemy liczyć na całkiem sporego kopa wydajności względem Radeona 7970 GHz edition (od 25% do 45% w grach) oraz 680tki (od 26% do 37% w grach). Jest on w pewnym stopniu zasługą wysokiego fabrycznego OC - GTX 780 Lightning oferuje ponad 1100 MHz na rdzeniu (boost) podczas gdy referencyjny GTX 780 boostuje jedynie do 967 MHz.
Patrząc na wykres wydajności z poprzedniej sekcji widać że GTX 780 Lightning oferuje znacznego kopa wydajności względem Radeona 7970 GHz edition oraz swojego poprzednika GTX 680 Lightning. Dzięki fabrycznemu OC wydajność powinna być na poziomie Tytana lub wyższa. Niestety karta została wyceniona w Polsce na ok. 3 000 PLN więc wyraźnie drożej od autorskich konstrukcji innych producentów. Za zbliżoną kwotę można już kupić wydajniejszą konfigurację multi-gpu np. 680 SLI. Sytuacja cenowa jest częściowo spowodowana brakiem konkurencji ze strony AMD dlatego z nadzieją wyczekuje premiery nowego Radeona z układem Hawaii. Lightning 780 jest konstrukcją dla overclockerów. Pod kątem OC spełnia oczekiwania - oferuje pełną regulację napięcia, rozbudowany układ zasilania (19 faz) oraz wydajny układ chłodzenia. Dzięki czemu na powietrzu można uzyskać w benchmarkach zegar rdzenia (boost) bliski 1400 MHz , a w grach przekroczenie 1200 MHz (boost) nie powinno stanowić problemu. Mankamentem są użyte kości pamięci Elpida które są mniej podatne na podkręcanie w porównaniu do modułów Hynix/Samsung co MSI tłumaczy brakiem dostępności tych drugich. Jednak nie można wykluczyć pojawienia się w przyszłości sztuk z modułami Hynix/Samsung. Pod względem wyglądu karta przeszła sporą przemianę. Zastosowano żółte wstawki nawiązujące do płyt M-Power. Nowy system chłodzenia z trzema wentylatorami jest stosunkowo cichy oraz wydajny ale niestety zajmuje w obudowie dodatkowy slot PCI-Express nadając karcie masywny wygląd. W specyficznych przypadkach może utrudniać połączenie kart w SLI oraz cyrkulację powietrza w konfiguracji multi-gpu. Może również powodować lekkie opadanie PCB pod wpływem ciężaru chłodzenia. Niektórym nie będzie się też podobać zmieniające kolor pod obciążeniem podświetlane logo 'Lightning' które nie współgra z niebieskim podświetleniem GPU Reactor-a oraz sekcji zasilania. Szkoda że producent nie zdecydował się na jeden kolor podświetlenia lub nie dał możliwości konfiguracji według własnych upodobań. W ostateczności podświetlenie logo można wyłączyć odłączając jego zasilanie. Nie mniej karta ma w sobie potencjał i jest ciekawą propozycją dla graczy zasobnych w gotówkę którzy oczekują najlepszych osiągów.
Platforma testowa, zdjęcie poglądowe, karta była testowana w górnym slocie
Procedura testowa
Sterowniki: NVIDIA: 320.49 WHQL (dla Lightning 680), 327.23 WHQL (dla Lightning 780), AMD Catalyst 13.6 beta 2
Zegary testowe kart:
- MSI GTX 780 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1124 MHz (Kepler boost), pamięć 6008 MHz (zegar efektywny)
- MSI GTX 680 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1202 MHz (Kepler boost), pamięć 6008 MHz (zegar efektywny)
- Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition, zegary fabryczne: rdzeń 1050 MHz, pamięć 6000 MHz (zegar efektywny)
Benchmarki / gry testowe i ustawienia:
- 3DMark11, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Fire Strike, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
- Unigine Valley, v.1.0 Basic, preset Extreme HD. Podaje średni oraz minimalny fps jaki zwrócił benchmark.
- Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem odcinek kiedy po wyjściu z jaskini zbliżamy się do rozbitego samolotu a następnie przechodzimy po nim na drugą stronę przełęczy. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wchodzimy po drabinie na dach hotelu. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" gdzie po zniszczeniu wieżyczki zbliżamy się do małego jeziorka i pokonujemy trzech przeciwników strzałami z łuku, teren pokrywa gęsta trawa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Gilotyna", odcinek od początku misji aż do momentu kiedy przechodzimy na drugą stronę muru i zaczyna się wymiana ognia. Ustawienia graficzne:
- Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki a następnie przejazd Jeepem przez zalesiony teren. Ustawienia graficzne:
- Sleeping Dogs. Jako lokację testową wybrałem misję "Pod przykrywką", gdzie wymuszamy haracz od sprzedawców. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
- Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje krótką scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po bagnach, po drodze zabijamy jednego potwora. Ustawienia graficzne (dodatkowo PhysX wyłączony):
kliknij aby powiększyć
W przypadku testów z gier podaje średni oraz minimalny fps na podstawie pomiaru z frapsa, wyniki są uśrednione na podstawie trzech pomiarów. Dokładny fragment rozgrywki prezentujący lokacje testowe jest przedstawiony na filmikach w sekcji z wynikami. Na wykresach podaje rzeczywisty zegar rdzenia (Kepler boost) jaki osiągnęła karta w czasie testu odczytany z monitoringu MSI Afternurner oraz efektywny zegar pamięci. Karta GTX 780 Lightning była testowana w grach (również po OC) na standardowym Biosie. Testy OC w Fire Strike i 3DMark11 zostały wykonane na zmodyfikowanym Biosie LN2 zapewniającym większy limit mocy oraz stały zegar boost.
Wyniki
3DMark11
3DMark11 autorstwa studia Futuremark jest ciągle jednym z najpopularniejszych benchmarków do testowania wydajności sprzętu w grach komputerowych z wykorzystaniem technologii DirectX 11. Lightning 780 pokonuje tu wyraźnie 7970 GHz ed. oraz 680 Lightning o odpowiednio 40% oraz 29%.
Fire Strike
Fire Strike to najnowszy benchmark fińskiego studia Futuremark przeznaczony dla wydajnych komputerów stacjonarnych wyposażonych w kartę graficzną zgodną z DirectX 11. Benchmark składa się z dwóch testów graficznych, jednego testu procesora i jednego testu mieszanego obciążającego zarówno procesor, jak i kartę graficzną. Rożnica w wyniku graficznym między nową błyskawicą a 7970 GHz ed. oraz 680 Lightning wynosi 31% oraz 33%.
Najnowszy benchmark od Unigine prezentujący piękne krajobrazy w trybie Extreme HD potrafi wycisnąć siódme poty z topowych kart graficznych. W Valley nowy Lightning zdeklasował 7970 GHz ed. oraz 680 Lightning. Jego przewaga nad rywalami wynosi aż 46% oraz 43%.
Tomb Raider
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Ostatnia odsłona przygód Lary napędzana silnikiem Crystal Engine również stanowi wyzwanie dla najszybszych kart graficznych. A to za sprawą technologii TressFX odpowiedzialnej za fizykę włosów bohaterki. GTX 780 Lightning okazał się szybszy w teście od rywali o 25% (Radeon 7970) oraz 32% (680 Lightning).
Hitman Absolution
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Hitman Rozgrzeszenie to piąta odsłona serii stworzonej przez duńskie studio IO Interactive gdzie gracz wciela się w postać płatnego zabójcy z charakterystycznym kodem kreskowym z tyłu głowy. Gra jest napędzana przez silnik Glacier 2 oferujący pełną gamę efektów DirectX 11. Wydajność w grze w dużym stopniu zależy od podsystemu pamięci. W wybranej lokacji testowej 780 Lightning wygrywa z 680tką o 37%, z Radeonem 7970 GHz ed. o 25%.
Crysis 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Crysis 3 wykorzystujący trzecią odsłonę silnika Cry Engine to prawdziwy killer kart graficznych. Z najwyższymi ustawieniami radzą sobie tylko karty z półki premium. A jak poradziła sobie najnowsza błyskawica? Oceńcie sami. W testowej lokacji zapewnia aż 41% przewagi nad Radeonem 7970 GHz ed. oraz 32% nad swoim poprzednikiem Lightning 680.
Battlefield 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Gry Battlefield 3 nie trzeba nikomu przedstawiać głównie za sprawą bardzo popularnego i rozbudowanego trybu sieciowego. Napędzana silnikiem Frosbite 2.0 oferuje pełną gamę efektów DirectX 11 stawiając wysokie wymagania kartom graficznym. Wszystkie trzy testowane karty zapewniają bardzo dobrą płynność i mimo sporej przewagi 780tki różnica nie jest odczuwalna.
Far Cry 3
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
Far Cry 3 to trzecia część słynnej serii Far Cry, będąca strzelaniną z widokiem FPP z otwartym światem, wyprodukowaną przez Ubisoft Studios. Gracz wciela się w Jasona Brody’ego, który w wyniku nieszczęśliwego skoku ze spadochronem ląduje na wyspie, opanowanej przez psychopatycznych piratów. GTX 780 Lightning pokonuje w lokacji testowej Radeona 7970 GHz ed. o 37% oraz Lightning 680 o 26%. Zapewnia również zauważalnie wyższy minimalny fps dzięki czemu przewaga płynności szczególnie nad Radeonem jest odczuwalna.
Sleeping Dogs
Poniższy filmik prezentuje lokację testową:
W Sleeping Dogs jako funkcjonariusz policji pracujący pod przykrywką trafiamy do Hongkongu, gdzie naszym zadaniem jest rozpracowanie jednej z organizacji mafijnych należącej do Triad. Przewaga wydajności 780tki nad rywalami wynosi tu 24% oraz 33%.
Metro Last Light
Metro Last Light to produkcja ukraińskiego studia 4K Games bazująca na powieści Dmitrija Głuchowskiego. Przenosi gracza w czasy post apokaliptyczne do zniszczonej wojną atomową Moskwy gdzie ocalali ludzie chronią się przed morderczymi mutantami w tunelach dawnego metra. Gra stawia bardzo wysokie wymagania kartom graficznym głównie za sprawą dynamicznego oświetlenia, licznych refleksów świetlnych, cieni oraz wykorzystanej tesselacji. GTX 780 Lightning deklasuje w lokacji testowej Radeona 7970 GHz ed. (45% przewagi) oraz Lightning 680 (34% przewagi). Różnica w płynności jest odczuwalna.
Podkręcanie
Do podkręcania karty GTX 780 Lightning użyłem oprogramowania MSI Afterburner w wersji 3.0.0 beta 14 Lightning SE edition którą można pobrać ze strony Guru3D. Jeśli chcemy mieć możliwość pełnej regulacji napięcia wówczas ważne jest aby użyć właśnie wersję Lightning SE. Korzystając ze standardowej wersji będziemy ograniczeni przez program do +37 na suwaku napięcia, natomiast wersja Lightning SE umożliwia zmianę suwaka napięcia do wartości +100 co odpowiada napięciu w trybie boost 1.270 V. Napięcie można podnieść powyżej tej wartości używając dodatkowego programu Rbby280_MoreVoltz (do ściągnięcia z portalu overclock.net). Należy jednak pamiętać że nieudolna manipulacja napięciami może doprowadzić do uszkodzenia karty za które nie ponoszę odpowiedzialności. Do testów OC w Fire Strike oraz 3DMark11 wgrałem zmodyfikowany Bios LN2 ze zwiększonym limitem mocy (Power Limit +130) oraz wyłączonym boostem 2.0. Fabryczny Bios LN2 posiada dość ograniczony limit mocy, jedynie +109 co przy znacznym zwiększeniu napięcia skutkuje throttlingiem. Na poniższych wykresach przedstawiam maksymalne wyniki jakie udało mi się uzyskać po podkręceniu karty. Testy zostały wykonane przy ustawieniu wentylatorów na 100% oraz podniesieniu napięcia rdzenia do ~1.38 V. Uzyskany zegar nie był stabilny w grach a jedynie pokazuje maksymalny potencjał OC karty na powietrzu w benchmarkach.
Podkręcanie - wyniki w grach
Testy w grach wykonałem bez zwiększania napięcia. Pozwoliło to uzyskać stabilny zegar rdzenia (boost) na poziomie 1202 MHz. Dlaczego nie zwiększałem napięcia? Ponieważ wartość 1202 MHz okazała się pewnego rodzaju 'ścianą', tzn. zwiększenie napięcia do wartości +100 (maksimum na co pozwala Afterburner pozwoliło na uzyskanie jedynie dodatkowych 13 MHz stabilnego zegara w grach kosztem wzrostu temperatury i hałasu. Dopiero po zwiększeniu napięcia powyżej wartości +100 za pomocą dodatkowego oprogramowania Rbby_More_Voltz karta była stabilniejsza w grach przy wyższym OC. Pamięci Elpida pozwoliły się podkręcić jedynie o 400 MHz (efektywnie). Poniżej przedstawiam zrzut ekranu z Crysis 3 oraz wyniki uzyskane po podkręceniu w grach: Crysis 3, Metro Last Light, Tomb Raider, Far Cry 3. Wzrost wydajności po podkręceniu 780 Lightning względem fabrycznych zegarów (1124 MHz, 6008 MHz) wynosi: 7,02% w Crysis 3, 5,49% w Metro Last Light, 6,91% w Tomb Raider oraz 6,47% w Far Cry 3.
Temperatura & ocena hałasu
Do pomiaru temperatury użyłem programu HWInfo. Podaje maksymalną temperaturę w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. Należy jednak pamiętać że nie można bezpośrednio porównywać temperatur dwóch różnych układów.
Krótki komentarz odnośnie wyniku pomiaru temperatury. Na pierwszy rzut oka wynik 76 C może wydawać się nieco wysoki, szczególnie jeśli porównamy wyniki konkurencyjnych autorskich 780tek z innych recenzji. Jednak należy pamiętać że przy porównywaniu wydajności chłodzenia nie można kierować się jedynie pomiarem temperatury. Trzeba brać pod uwagę hałas jaki generuje chłodzenie, zegary z jakimi pracuje karta a także metodologię testu. Przykładowo Battlefield 3 lub Fire Strike nieco mniej nagrzewają GPU niż Crysis 3 więc pojęcie obciążenia jest względne. Na wykresie dodatkowo zamieściłem wynik pomiaru temperatury dla referencyjnej konstrukcji GTX 780 oraz aby porównanie było miarodajne obniżyłem zegar boost błyskawicy do poziomu referenta. Wówczas widać że przy tym samym zegarze autorskie chłodzenie MSI zapewnia temperaturę niższą o 7 C od chłodzenia referencyjnego Nvidii. W kwestii hałasu Lightning 780 oferuje bardzo dobrą kulturę pracy. Pod obciążeniem (Crysis 3) szum pracy wentylatorów jest słyszalny ale nie zagłusza pracy pozostałych wentylatorów w obudowie. Poziom hałasu w moim odczuciu jest na podobnym poziomie jak w modelu 680 Lightning i zauważalnie mniejszy niż w przypadku Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition. Po podkręceniu 780 Lightning (bez zmiany napięcia) temperatura wzrosła o 2C, hałas pozostał na tym samym poziomie.
Pobór energii
Pomiar poboru energii wykonałem za pomocą cyfrowego watomierza EM-240. Podaje maksymalny odczyt poboru energii całej platformy (bez monitora) w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. W kwestii poboru energii różnica pod obciążeniem jest wyraźna. Jednak należy pamiętać że Lightning 780 jest dość mocno fabrycznie podkręcony.
Porównanie wydajności
Jaki wzrost wydajności oferuje 780 Lightning względem Radeona 7970 Ghz edition oraz Lighting 680? Spójrzmy na wykres, kolor czerwony oznacza przewagę wydajności nad Radeonem 7970 GHz ed. natomiast kolor zielony oznacza przewagę wydajności nad GTX 680 Lightning. Ważna uwaga odnośnie wykresu, za 100% przyjąłem kolejno Radeona 7970 GHz ed. oraz GTX 680 dlatego nie można na podstawie tego wykresu bezpośrednio porównywać Radeona 7970 GHz ed. z GTX 680.
Decydując się na zakup najnowszej błyskawicy od MSI możemy liczyć na całkiem sporego kopa wydajności względem Radeona 7970 GHz edition (od 25% do 45% w grach) oraz 680tki (od 26% do 37% w grach). Jest on w pewnym stopniu zasługą wysokiego fabrycznego OC - GTX 780 Lightning oferuje ponad 1100 MHz na rdzeniu (boost) podczas gdy referencyjny GTX 780 boostuje jedynie do 967 MHz.
Podsumowanie
Patrząc na wykres wydajności z poprzedniej sekcji widać że GTX 780 Lightning oferuje znacznego kopa wydajności względem Radeona 7970 GHz edition oraz swojego poprzednika GTX 680 Lightning. Dzięki fabrycznemu OC wydajność powinna być na poziomie Tytana lub wyższa. Niestety karta została wyceniona w Polsce na ok. 3 000 PLN więc wyraźnie drożej od autorskich konstrukcji innych producentów. Za zbliżoną kwotę można już kupić wydajniejszą konfigurację multi-gpu np. 680 SLI. Sytuacja cenowa jest częściowo spowodowana brakiem konkurencji ze strony AMD dlatego z nadzieją wyczekuje premiery nowego Radeona z układem Hawaii. Lightning 780 jest konstrukcją dla overclockerów. Pod kątem OC spełnia oczekiwania - oferuje pełną regulację napięcia, rozbudowany układ zasilania (19 faz) oraz wydajny układ chłodzenia. Dzięki czemu na powietrzu można uzyskać w benchmarkach zegar rdzenia (boost) bliski 1400 MHz , a w grach przekroczenie 1200 MHz (boost) nie powinno stanowić problemu. Mankamentem są użyte kości pamięci Elpida które są mniej podatne na podkręcanie w porównaniu do modułów Hynix/Samsung co MSI tłumaczy brakiem dostępności tych drugich. Jednak nie można wykluczyć pojawienia się w przyszłości sztuk z modułami Hynix/Samsung. Pod względem wyglądu karta przeszła sporą przemianę. Zastosowano żółte wstawki nawiązujące do płyt M-Power. Nowy system chłodzenia z trzema wentylatorami jest stosunkowo cichy oraz wydajny ale niestety zajmuje w obudowie dodatkowy slot PCI-Express nadając karcie masywny wygląd. W specyficznych przypadkach może utrudniać połączenie kart w SLI oraz cyrkulację powietrza w konfiguracji multi-gpu. Może również powodować lekkie opadanie PCB pod wpływem ciężaru chłodzenia. Niektórym nie będzie się też podobać zmieniające kolor pod obciążeniem podświetlane logo 'Lightning' które nie współgra z niebieskim podświetleniem GPU Reactor-a oraz sekcji zasilania. Szkoda że producent nie zdecydował się na jeden kolor podświetlenia lub nie dał możliwości konfiguracji według własnych upodobań. W ostateczności podświetlenie logo można wyłączyć odłączając jego zasilanie. Nie mniej karta ma w sobie potencjał i jest ciekawą propozycją dla graczy zasobnych w gotówkę którzy oczekują najlepszych osiągów.
| Zalety:
Wady:
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz